Op zaterdag 18 april a.s. is de Elspeet Memorial Tour gehouden, een herdenkings–bevrijdingstour met historische legervoertuigen, waarbij de gebeurtenissen van toen opnieuw voorbij komen. De tour ging langs crashsites, historische beladen plaatsen uit de Tweede Wereldoorlog en oorlogs-monumenten in de gemeente Nunspeet.

Van 12.00 tot 13.00 uur hebben de voertuigen een staticshow rond het Nunspeetse marktplein gehouden. Om 12.20 uur bracht de “No.1077 (Edambusters) Squadron RAFA” met een fly-over een luchtgroet en vlogen als eerbetoon aan de omgekomen piloten in formatie over de Algemene Begraafplaats (Eperweg) heen.

Om 18.45 uur was er een herdenkingsplechtigheid bij het Canadees monument aan de Laan. Aansluitend werd er om 20.15 uur door de Nunspeetse Harmonie en het Nunspeets Mannenkoor een bevrijdingsconcert gegeven in de Dorpskerk. Afwisselend brachten ze indrukwekkende nummers ten gehore rondom het thema ‘vrijheid’.

Hieronder een aantal foto’s: